Facing the Giants

Tonårssamlingen i fredags hade vi hemma hos mig eftersom kyrkan var uthyrd. Vi såg en spännande film och samtalade sedan om innehållet och bad som avslutning. Filmen vi såg heter "Facing the Giants" och handlar om att överkomma svårigheter och utmaningar och om hur vi i allt det kan få kraft och vägledning av Jesus. När vi prioriterar Honom och litar på Honom blir vägen tydligare och hjärtat lugnare i stormen. Har du inte sett den så har du nu fått ett bra filmtips. Om du som jag gillar sport och hur underdogs gör det till synes omöjliga så är det definitivt en film för dig.
Jag kan också tipsa om låten "Voice of truth" av Casting Crowns som hörs i filmen, mycket bra och uppmuntrande, finns på Spotify.

Jesus lovar oss aldrig en enkel resa. Nej tvärt om egentligen. Han lovar oss lidanden och förföljelse för tron på Honom. När vi läser i Apostlagärningarna, eller den tidiga kyrkans historia, eller om kristna i vår egen tid som får lämna hus, stad och land i flykt för sin tro eller till och med ge sitt liv förstår vi att det blev en verklighet för många. Men Jesus har lovat oss att vara med oss i allt detta, i all kamp då vi står upp för Honom, i alla lidanden och i alla problem. Vi har inte någon fysisk förföljelse i vårt land, inte de flesta av oss i vart fall, så för det mesta lever vi ganska vanliga liv med svårigheter som precis vem som helst får möta. Oavsett hur det är så är det ändå en enorm skillnad att ha Jesus med i allt. Han ger kraft, nåd och kärlek för varje dag och i varje prövning. Han ger frid och ro, rätt fokus och förståelse för vad som är viktigt. Han ger mening, mål och riktning som gör att vi orkar kämpa även om det skulle bli riktigt tufft. Bygg din tro på Honom genom daglig läsning av Bibeln, daglig bön och gemenskap med Honom så att Han får bära dig redan nu och sedan genom allt.

Jag brukar ibland tänka på Shadrak, Meshak och Aved-Nego - killarna som av kung Nebukadnessar kastades i den brinnande ugnen när de vägrade tillbe honom som gud och bekände sin tro på Israels Gud, vår Gud - och hur trygga dem var i sin tro på Gud. De sa att Gud kunde rädda dem från den brinnande ugnen, men även om Han inte gjorde det så skulle de aldrig böja knä inför någon annan.
Livet är inte alltid rättvist och inte alltid fullt av solsken. Men att möta livet tillsammans med Jesus är oändligt mycket bättre än att möta det ensam. Jag vill leva med samma tro som grabbarna i ugnen.

Om den Gud som vi dyrkar kan rädda oss ur den brinnande ugnen och ur ditt våld, konung, så räddar han oss. Om inte, skall du veta att vi ändå aldrig kommer att dyrka dina gudar eller tillbe den gyllene staty som du har rest.” - Daniel 3:17-18

Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.” - Matteusevangeliet 11:28-30

Då gick Jesus fram till dem och talade till dem: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.” - Matteusevangeliet 28:18-20

Inte ens i den mörkaste dal fruktar jag något ont, ty du är med mig, din käpp och din stav gör mig trygg. - Psaltaren 23:4

Trailern för filmen "Facing the Giants" kan du se genom att klicka här.

Genom Jesu nåd!
/Pastor Samuel