BLOGG

Välkommen till Pingstkyrkan!

Välkommen att delta på våra olika samlingar som vi har i kyrkan!

Varje söndag firar vi gudstjänst.  Även under veckorna har vi andra program som bland annat språkcafé, ungdomsarbete(youth), bönekvällar, gudstjänster och bönesamlingar på olika språk. 

Vi ser fram emot att få träffa dig

Sommaren är här

Som vanligt är det med stor förväntan vi möter den svenska sommaren, löften om sol och värme ger oss hopp. I samband med sommaren finns det tid för ledighet, semester, gemenkap och vila. Efter den långa vintern med kyla och mörker samt pandemins restriktioner blir mötet med varandra oerhört viktigt. Så min första tanke är att ta vara på relationerna, maten, grillen, kaffebjudningen, det känns mer angeläget än någonsin. Odla detta under sommaren, stärk banden med dina närmaste, umgås med varandra.

GLAD PÅSK!

Så är det dags att fira påsk igen, vilket många gör med stor glädje och tacksamhet. Påskens djupa innebörd handlar ju om vad Jesus gjorde på korset och att döden inte fick sista ordet. Det är mycket och många som vill ha sista ordet för att få segra och bestämma, och i våra liv verkar det som om döden får det utrymmet. Men påskdagens berättelser om en tom grav säger något helt annat, de berättelserna säger att livet segrade och döden förlorade sitt grepp. Att det finns hopp om ett evigt liv, hopp om en dag av uppståndelsekraft som skall beröra våra liv. 

Att vara buren av Gud

I Psaltaren 68:20 står det följande; "Lovad vare Herren! Dag efter dag bär han oss, Gud är vår frälsning."  Den versen fanns hos mig under hela förra veckan och gav verkligen input till min gudsbild. Vad innebär det att vara buren av Gud, i alla våra livsdagar? På vilket sätt bär Gud oss och vad ger det för konsekvenser?

ETT GOTT NYTT ÅR!

 

ETT GOTT NYTT ÅR!

Så har vi öppnat upp 2021 och vi undrar vad det året kommer att innebära, eftersom 2020 var ett sådant speciellt år framför allt genom pandemin. Kommer allt att återgå till det vanliga eller är påverkningarna långsiktiga? Oavsett hur det nu blir lever vi i tron på Guds nåd och närvaro, att Herren aldrig kommer att överge oss. Att oavsett vad våra liv innebär, kan inget skilja oss från Guds kärlek i Jesus Kristus, vår Herre. Jesus närvaro ger oss hopp i varje minut vi upplever, varje ögonblick är ett ögonblick av nåd.  

JULHELG!

Så är det äntligen dags för julhelg, och för många av oss kommer det att bli rejält annorlunda. Pandemin ger oss helt förändrade förutsättningar och restriktionerna hindrar vår efterlängtade gemenskap. Vi vill mitt i allt detta skicka fridshälsningar från Pingstkyrkan och då vara medvetna om att inga pandemier eller restriktioner kan förhindra Jesu närvaro i våra liv och i vår gemenskap. Hans närhet finns alltid där i livets alla situationer och det gör oss trygga. Hans närhet ger oss ork och mod att fortsätta betjäna och välsigna andra människor.

1:advent

Advent!

Ordet advent betyder ankomst och kopplas till att vi väntar på Jesu födelse.  Så i kort och gott så väntar vi och längtar på att Jesus ska komma 

Luleå pingst nya allmäna råd angående Corona

Efter en träff med styrelsen igår så beslutades det att nu under perioden av de nya restriktionerna att ställa in våra offentliga sammankomster. Känns tråkigt men oerhört viktigt när vi som församling vill vara med och stoppa smittspridningen.

Men vi vill fortsätta att vara församling och fortsätta att fira gudstjänst tillsammans. Därför så kommer vi att fortsätta med att livesända våra gudstjänster så var med där du är och dela vidare kanske till någon som behöver se!

Du kan se våra gudstjänster här på facebook eller på youtube!

Att vara med i en smågrupp!

Det är många saker som vi har lärt oss av Coronatiden och bland annat har vi sett på nytt behovet av gemenskap. Distansiering påverkar oss, isolering är aldrig bra för oss människor för vi är inte skapade för ensamhet. Bibelns undervisning har en bra lösning på hur man bygger församling. Tanken är att man både möts många till gudstjänst och med några till smågrupper, det är två ben som församlingen står på i sin gemenskap.

Information angående öppna gudstjänster under Covid-19

Information om våra öppna gudstjänster under Covid-19

Den 23/8 så kommer vi att börja öppna upp våra gudstjänster med att ha max 50 deltagare på plats. Vi kommer även att fortsätta livesända våra gudstjänster för de som är hemma. När vi nu väljer att öppna upp så kommer vi att följa myndigheternas riktlinjer för att du som kommer ska känna dig trygg.

 

1.Vi ber er som kommer till kyrkan att ni ska ha varit symptomfri i två dagar innan ni besöker oss.

2.Tillhör du en riskgrupp ber vi dig att stanna hemma.

Sidor